Åke Svanstedt tog en av sitt livs största segrar när han med Perfect Spirit vann Hambletonian. Men något som diskuterats minst lika flitigt efteråt, är drivningarna. ST:s Johan Lindberg är en av många som nu riktar kritik.
Åke Svanstedt firades som årets vinnare i Hambletonian med svenskägde Perfect Spirit. Det efter en högst dramatisk upplösning, där målettan What the Hill och David Miller diskades för trängning.
Men det var långt ifrån bara segern och den oväntade upplösningen, som fick trav-Sverige att reagera efter att Hambletonian avgjorts på lördagskvällen.
De drivningar, bland andra av Åke Svanstedt, som utspelade sig och kablades ut till svenska tittare, upprörde känslorna hos många och kritikerstormen har varit hård på sociala medier.
I sitt veckobrev riktar även Svensk Travsports generalsekreterare Johan Lindberg skarp kritik mot det kring drivningar gällande reglementet i USA.
– Vi har försökt påverka framför allt Meadowlands och Yonkers att åtminstone börja göra något åt den drivningssed som i många fall är direkt vidrig, skriver han och fortsätter:
– Efter gårdagens ”uppvisning” så känns det som att vi var tillbaka på stenåldern. Det är inte bara några få kuskar heller. Och det är inte bara amerikaner utan också svenskar som använder sig av drivningar som de borde få spöstraff för. På andra ställen i USA har utvecklingen gått framåt, men på Meadowlands har det gått bakåt vilket är sorgligt.
Efter händelserna på Meadowlands under lördagen, menar Lindberg att man nu är osäkra på om man vill fortsätta att sända trav från Nordamerika.
– Drivningarna är också anledningen till att det visas förhållandevis lite trav från USA i ATG Live. Med gårdagen i färskt minne så får vi överväga om vi överhuvudtaget ska visa något lopp därifrån.
I den här veckan pågår travets världskonferens i Kanada. Johan Lindberg menar i sitt veckobrev att frågan om drivningar åter ska läggas högt på agendan.
– Publik- och hästägarfrågor kommer att dominera frågeställningarna under veckan, men jag kommer också se till att drivningarna hamnar högt på agendan. Det ska inte behöva vara så att det varje gång efter Hambletonian och Prix d’Amérique är det som vi diskuterar mest, skriver han. (Foton: ALN).