Foto: Jesper Zerman, Bildbyrån
Propulsions resultat stryks
Publicerad kl 13.13, 29 oktober 2020
av Daniel Olsson
Samtliga starter som Propulsion gjort i Sverige ogiltigförklaras. Ägarna Stall Zet får återbetala 26 miljoner kronor. Eventuella påföljder för tränaren Daniel Redén lämnas till Ansvarsnämnden att döma. Den interna utredningen påvisar bristfällighet hos Svensk Travsports hanterande av ärendet.
Två dagar efter att Propulsion passerat mål i Elitloppet som vinnare framkom uppgifterna att hästen blivit nervsnittad under sin tid i USA. Något som därmed skulle innebära att stjärntravaren aldrig skulle ha varit tillåten att tävla i Europa. Efter en utdragen process kunde Svensk Travsport under torsdagen presentera sin utredning, vid en presskonferens på Solvalla.
Nervsnittad utom tvivel
- Det står utom tvivel att Propulsion nervsnittades under 2015. Propulsion har tävlat 45 gånger i strid mot Svensk Travsports reglementen och på de starterna tjänat 26 miljoner. Det har funnits tillfällen under processen där ägaren har kunnat förstå att hästen nervsnittats, konstaterade Svensk Travsports vd Maria Croon.Därför beslutas att Propulsions samtliga starter i Sverige ogiltigförklaras. Därmed kan exempelvis Cokstile numera titulera sig vinnare av Elitloppet i år. Propulsions ägare Stall Zet krävs att återbetala de prispengar som hästen tjänat i svenska starter – totalt lite över 26 miljoner kronor. Utredningen menar att tränaren Daniel Redén bär ansvar för att Propulsion varit startberättigad; eventuella påföljder för tränaren överlämnas nu till Ansvarsnämnden att avgöra. Ett svar väntas inom cirka en månad.
Ska återbetala 26 miljoner
- Det här medför att vi måste korrigera resultaten och återkräva prispengar från Stall Zet från de 45 starterna. De som varit efter Propulsion i resultatlistan flyttas upp ett steg. Cirka 26 miljoner kronor fördelas på andra hästägare, sa Svensk Travsports förbundsjurist Göran Wahlman och fortsatte:Tränaren ansvarar alltid att en häst är startberättigad och därför är det grund att yrka på ansvar för Daniel Redén, men att han inte haft uppsåt att bryta mot regelverket. Vi kommer överlämna ärendet till Ansvarsnämnden vilka påföljder som det ska innebära för tränaren.
"Redén har inte haft uppsåt att bryta mot regelverket"ST:s förbundsjurist Göran Wahlman
En avelsvärdering genomfördes på Propulsion under 2016. Då upptäcktes inga fel på hästen och han dömdes ha ett högt skattat avelsvärde. De nya uppgifterna gör nu att avelsvärderingsnämnden väljer att ogiltigförklara bedömningen. Ett beslut som kan överklagas. Däremot drabbas inte de avkommor efter Propulsion som har fötts, eller de betäckningar som redan gjorts.Då avelsvärderingen genomfördes 2016 fanns ingen kännedom att Propulsion varit nervsnittad och därför ska värderingen ogiltigförklaras och beslutet undanröjas. Däremot gäller fadershingstens status vid bedömningstillfället, varför alla fram till i år gjorda betäckningar har fulla rättigheter, berättade Ulf Hörnberg, vice vd vid Svensk Travsport, för avelsvärderingsnämndens räkning.
ST:s hantering bristfällig
Vid presskonferensen redogjorde Pehr Jern, som varit tillsatt som extern konsult och ansvarig för att granska förbundets hantering av importärendet gällande Propulsion.Utredningen visar på olika sätt att Propulsion är nervsnittad. Informationen har scannats in i sportsystemet, men de är inte direkt synliga och kräver kunskap. Men uppgifterna har funnits hos Svensk Travsport sedan september 2015, utan att det använts eller upptäckts, menade Pehr Jern och fortsatte:
Det har funnits funktioner om hur det här ska hanteras. Regelsättningen är otydligt och bristfällig, men ingen medarbetare har begått något formellt fel. 2019 undersöktes Propulsion av utredningschefen tillsammans med en veterinär kopplad till Stall Zet. Hästen uppvisade då känsel och ärendet ansågs då avklarat. Undersökningen får anses som mycket bristfällig.
"Får anses mycket bristfällig"Pehr Jern vid presskonferensen
Ärendet lämnas nu över till Ansvarsnämnden. Svensk Travsport kommer även kontakta övriga berörda travförbund i Europa för att de ska fatta beslut om vilka konsekvenser som Propulsions starter medför i respektive travnation.Vi är medvetna om att det här har skadat svensk travsports rykte. Vi har en tuff tid framför oss för att uppfylla de krav som travsporten ska ställa på oss. Samtidigt möjliggör det här för förbättringar inför framtiden. Vi ska se över hur ledningsfunktionen ska se ut och fungera framöver. Något som vi hoppas vara klara med vid årsskiftet, sammanfattade Maria Croon.
Läs även: Efter beskedet: Nya vinnare i storloppen