100 svenska kuskar har genom åren vunnit 1000 eller fler lopp. Nu avslutar Svensk Travsport Tusenklubben. Genrefoto: Per Friske, Bildbyrån
Tusenklubben skrotas
Publicerad kl 15.53, 30 december 2020
av Daniel Olsson
1956 blev Gösta Nordin den första svenske kusken att vinna 1000 segrar. Tidigare i år blev Claes Sjöström den 100:e medlemmen i den exklusiva skaran. Men nu väljer Svensk Travsport att avskaffa Tusenklubben.
Att uppnå 1000 segrar i sulkyn har alltid varit en klassisk milstolpe och sedan Gösta Nordin för 64 år sedan blev förste svenske kusk att vinna 1000 segrar har hittills exakt 100 svenska kuskar mäktat med bedriften. Claes Sjöström blev den senaste medlemmen, i november i år. Han blir också den sista.
Svensk Travsport meddelar nämligen att man väljer att avskaffa Tusenklubben. Som underlag till beslutet lyfter man fram att kuskar i dag allt oftare uppnår 1000 segrar samtidigt som ett mycket större antal lopp utomlands försvårar att hålla reda på det exakta antalet segrar.
Blivit mer komplext och tidskrävande
- Travets utveckling har gjort att allt fler, allt snabbare, passerar 1000 segrar. I kombi-nation med många tävlingar utomlands, försvårar också att hålla officiell statistik då det inte finns någon gemensam internationell statistikdatabas. Det har blivit allt mer komplext och tidskrävande att utreda exakt antal vinster för enskilda aktiva och därmed omöjligt att säga exakt när de passerar 1000 segrar, förklarar Johanna Unghanse, avdelningschef på marknad och kommunikation på Svensk Travsport i ett pressmeddelande.Jorma Kontio är den i Sverige verksamma kusken med flest segrar, en bit över 11 000 gånger har han hunnit med att segerdefilera. Björn Goop placerar sig som tvåa med över 7000. Fler än 6000 segrar har också Olle Goop, Örjan Kihlström, Åke Svanstedt, Stig H Johansson och Ulf Ohlsson.
- Det är fortsatt en fantastisk bedrift att samla ihop 1000 segrar som kusk eller tränare. Och vi kommer fortsätta att lyfta upp alla otroliga prestationer och historier som den här sporten innehåller, men i nya koncept som når ut till fler, för att stärka sportens varumärke. Det finns många olika, stora prestationer som inte nödvändigtvis handlar om ett visst antal segrar, säger Johanna Unghanse.