Bevakningen presenteras av
Proffstränare i strid med Umåker
Det stormar kring Umåker. Flera proffstränare är nu i uppror mot Västerbottens Travsällskap och har sagt upp sina boxplatser på banans stallbacke.
Orsaken till bråket på Umåker är att banan redovisar förlust och är nödda att spara pengar. Det har fått till följd att man nu avser att sälja ut några av de större stallen på stallbacken. Något som inte är särskilt populärt bland banans proffstränare.
– Jag har sagt upp boxarna i protest mot hur ledningen uppträder. Det är tre månaders uppsägningstid och sedan får vi se vad som händer. Det finns ingen anledning att en travtränare ska köpa eget stall för att vara tränare på en bana. De är snett ute. Det är en sak att sälja ut små stall som står tomma, men nu handlar det om fullt uthyrda stall. Och hur i h-vete tror de att en ny ung tränare ska kunna skuldsätta sig på stora belopp föra att bygga nytt stall om de tilldelas en markplätt, säger Krister Söderholm till sportnu.se.
Jan Norberg är inne på samma spår och säger till samma sajt:
– De tankar jag har är att antingen lägga av, eller så flyttar jag hästarna. Jag tycker man ska bli bemött med respekt och Solänget är en bana dit jag är väldigt välkommen. Det är inte roligt att bli behandlad så här, jag fick läsa på datorn att stallet där jag hyr ska säljas, sedan har jag inte fått mer information än det som stått i tidningen och ingen har erbjudit mig några alternativ, och jag vill inte hyra av någon annan än travsällskapet.
Tomas Åström är både travbanechef på Umåker och ordförande i Västerbottens Travsällskap och svarar på kritiken:
– För oss i styrelsen är det här inte så oväntat. De här båda personerna tillsammans med några andra ligger bakom allt ont förtal den senaste tiden. De vill inte att saker och ting ska utvecklas utan vill att allt ska vara som förr. De vill inte heller hyra stall om det skulle stå något annat namn än Västerbottens travsällskap på hyresavin. Är det skäl för att flytta?
– Styrelsen måste se till Umåkers bästa och inte till egenintressen. Vi har sedan flera år en policy om att utveckla och göra stallbacken mer levande genom att släppa in privata intressenter. Halmstad är ett gott exempel på en bana som sålt ut och det är i dag en av landets mest framgångsrika travbanor, säger Tomas Åström till sportnu.se
Skriven av
Har jobbat som chefredaktör för Travnet sedan 2011 och brinner för travsporten!
Har du upptäckt ett text- eller faktafel? Hör gärna av dig till oss så att vi kan rätta till det. Vi arbetar löpande med att hålla allt innehåll på sajten korrekt, aktuellt och trovärdigt.
På Travnet publicerar vi information, nyheter och guider med fokus på kvalitet, transparens och noggrann faktagranskning. Läs mer om hur vi arbetar och våra kvalitetsrutiner här.
Bevakningen presenteras av











