Bevakningen presenteras av
Nya turer i bråket om Jägersro
Bråket om galoppens fortsatta vara eller inte vara på Jägersro tar nya vändningar. Nu lyfts ett nyttjanderättsavtal från 1977 fram av Fältrittklubben som överväger att stämma Travsällskapet.
I tisdags togs ett brev från den advokatbyrå som företräder Skånska Fältrittklubben och Svensk Galopp emot av Skånska Travsällskapet. Enligt välinformerade källor lyfts här ett så kallat nyttjanderättsavtal från 1977 fram som ett nytt vapen i striden om Jägersro, uppger Sydsvenskan.
– Jag kan bekräfta att vi tagit emot ett brev, men vi kommer inte att diskutera innehållet förrän på ett styrelsemöte innan årsstämman på måndag. Det är väl allmänt känt att vi [travet och galoppen] har olika åsikter om hur driftsavtal ska tolkas. Mer vill jag inte kommentera saken innan vi haft vårt styrelsemöte, säger Kerstin Peterson–Brodda, ordförande för Skånska Travsällskapet till Sydsvenskan.
Enligt Sydsvenskan handlar det om en uppsägning av avtalet som, enligt Fältrittklubben, inte gjorts på ett korrekt sätt. Avtalet reglerar galoppens rätt att tävla på Jägersro. Om uppsägningen inte gjorts på ett korrekt vis kan det fortsätta att löpa i ytterligare fem år.
Skånska Travsällskapet ska nu besvara brevet och om svaret inte är det av Fältrittklubben önskade kan nästa steg bli en stämning.
Skriven av
Har jobbat som chefredaktör för Travnet sedan 2011 och brinner för travsporten!
Har du upptäckt ett text- eller faktafel? Hör gärna av dig till oss så att vi kan rätta till det. Vi arbetar löpande med att hålla allt innehåll på sajten korrekt, aktuellt och trovärdigt.
På Travnet publicerar vi information, nyheter och guider med fokus på kvalitet, transparens och noggrann faktagranskning. Läs mer om hur vi arbetar och våra kvalitetsrutiner här.
Bevakningen presenteras av











