
Francesco Zet
Teorin: ATG kraschade – på grund av kändisloppet
Strax före klockan 16 i dag drabbades ATG.se av problem. Starten av V75 sköts upp, men långt in på eftermiddagen var problemen inte lösta. Många miljoner på drömjackpotten försvann i omsättning. Drömjackpotten stannade vid 108 miljoner spelat, enligt siffror på ATG.se. Nu kommer teorier om vad som orsakat haveriet.
Många spelare fruktade problemen och lämnade in tidigt.
Men andelen drabbade fick aldrig in sina system.
Starten sköts upp till 16.40. Det hjälpte inte.
“Vi har stora tekniska problem och arbetar sedan det inträffade med att åtgärda felen”, skriver ATG på sin hemsida.
Spelchefen Petter Johansson uttalade sig i tv-sändningen:
– Jag vill säga förlåt till alla kunder som drabbats av det tekniska felet. Klockan 16.06 stängde plötsligt spelet till V75. Orsaker till varför det stängdes vet vi inte utan det var plötsligt som att loppet var igång. Vi har jobbat så intensivt vi kan och startat om systemen men det är tyvärr fortfarande driftstörningar. Jag har ingen prognos i dagsläget för hur det ser ut.
Kring hur länge starten sköts upp, säger han i tv-sändningen:
– Vi har en dialog med Svensk Travsport och aktiva och veterinär har även varit med och tittat på hur vi kan agera i samband med tekniska problem. Det finns ett regelverk kring hur mycket vi kan skjuta på starten och vi har haft en dialog kring hur vi kan hantera detta för att det ska gå så smidigt som möjligt. För att det ska bli rättvisa lopp. Hästarna ska gå i första hand.
ATG-medarbetaren Mikael Kudén skriver på X
"Bedömningen har varit att systemen skulle klara trycket, men problemen idag verkar inte ha orsakats av den höga lasten i sig utan av att lopp 5 felaktigt stängdes för spel redan kl 16:06 med snöbollseffekter i form av lastproblem som följd, när många spelare fick panik samtidigt".
Enligt Travronden är en teori att ett uppvisningslopp, med hockeyprofiler i tandemsulkyer, kan ha bidraget till haveriet. Kändisloppet "startades med autostart och var planerat till 16.00, men kom inte i väg förrän ett antal minuter senare och något tekniskt i samband med det kan vara den utlösande faktorn", skriver Ronden.