STRÄNGNÄS: Låt oss hoppas att körsvennen Vidar Hop är smartare än arrangören av Oslo Grand Prix samt tränaren till den norska unghäststjärnan Viking Frecel. Att låta en sådan fin häst som Viking Kronos-sonen Viking Frecel (4år!) möta hästar från hela världen efter blott 11 starter är inte alls smart. Som sagt, låt oss hoppas att Vidar Hop kör ett mycket snällt lopp med denna fina häst.

Är Main Wise As Europas bästa häst för dagen? I fredags bollade han med delar av den franska eliten på Vincennes. I loppet Prix Kerjaques kunde körsvennen Sebastian Ernault göra vad han ville med Yankee Glide-sonen. Han körde till ledningen, han släppte för att sedan köra till igen. Det var definitivt inte tomt i tanken över mållinjen. En häst för Elitloppet? Javisst! Är kretsen kring Main Wise As intresserade av det? Tveksamt.

Den äldre svenska eliten är tunnare än nattfrusen is för dagen. Vi fick återigen bevis för det i lördags på Örebro. Travmedia hade gjort sitt yttersta för att blåsa upp loppet. Det är helt okay. Men som tidigare såg vi att de svenska hästarna i den äldre eliten inte räcker speciellt långt för dagen. Nu vann en relativt formlös Brioni loppet på måttliga 1.12,2a/1609m. Förvisso i snålblåst. Varför kan det bli så här? Självklart går sådant här i vågor, men en förklaring kan vara det myckna unghästtävlandet för många hästar.

Åter till Oslo. Vilket häftigt 4-5 åringslopp det blir. Min favorit där blir naturligtvis Raja Mirchi som gjorde en grym årsdebut på Mantorp för ett par veckor sedan. Klarar han första sväng på söndag är han min vinnare. Motstånd saknas inte, Dexieme Picsous och Formula One är också med i loppet.

Stort 3-åringslopp på Mallorca nu till helgen. Förstapriset i Gran Premi Nacional är på fina 50.000 euro. Igår kördes uttagningarna på Son Pardo i Palma. Kanske imponerade Vincennes HM (Goetmals Wood-Lindys Spring) allra mest igår.

Hela 3 stycken V75-omgångar denna vecka med supertrav. Åby kör finalerna av Pokalloppen på torsdag. Dannero  på lördag och sedan Bjerke på söndag. Hoppas att spelarna orkar.

Vilken match igår kväll på San Siro! Fotboll när den är som bäst.

Ha Det Gott! Björn [email protected]

Skriven av

Här kan ni läsa Björns tankar om travsporten.

Har du upptäckt ett text- eller faktafel? Hör gärna av dig till oss så att vi kan rätta till det. Vi arbetar löpande med att hålla allt innehåll på sajten korrekt, aktuellt och trovärdigt.

På Travnet publicerar vi information, nyheter och guider med fokus på kvalitet, transparens och noggrann faktagranskning. Läs mer om hur vi arbetar och våra kvalitetsrutiner här.

Bevakningen presenteras av

Logotyp
Annons. 18+. Endast nya spelare. Minsta insättning 100 SEK. 35x omsättningskrav. Giltigt i 60 dagar. Villkor gäller. stodlinjen.se. Spela ansvarsfullt.
Nästa artikel nedanför
;