Ger ATG bort en halv miljard kronor om året?

Publicerad kl 09.38, 10 december 2013
av Björn Hammarström
STRÄNGNÄS: Är det så illa att ATG släpper 500.000.000kr om året i omsättning i princip frivilligt? Under 2013 tappar nämligen ATG en halv miljard kronor i sin absolut största försäljningskanal, nämligen hos ombuden. 2012 omsatte ATGs ombud ca 6,8 miljarder kr, i år hamnar omsättningen hos ombuden på ca 6,3 miljarder, ett tapp på hiskeliga 7,5%.
Jag tror mig veta att det finns fler människor på ATG som arbetar med kampanjen sommartravet än det finns anställda med uppsökande verksamhet inom försäljning på ATGs ombudssida. En hemskt val naturligtvis.
Igår var ATGs VD Hasse Skarplöth på besök vid Sundbyholms Travbana. Vi med licens där var inbjudna. Där bekräftade Skarplöth mina frågor gällande ATGs ombudsstrategi. ATGs VD menade att Svenska Spel lägger ned så mycket krut på ombuden att ATG inte har någon chans där. Trots allt kostar den strategin från ATG en halv miljard kronor i tappad omsättning per år för tillfället. Det kan väl verkligen inte vara meningen att det skall vara så?
ATGs prio ligger enligt Skarplöth på andra saker, nämligen i mobila tjänster, TV och atg.se. Jag som trodde att nya spelare oftast har fått sin ”jungfrusil” ute hos något av ATGs ombud i Sverige.
ATGs vision är att vara nordens största och mest lönsamma spelföretag år 2020. Innan 2020 kommer vi dock att tappa ca 3% i omsättning varje år fram till 2017. Jag får faktiskt inte ihop den ekvationen.
Med den framtida strategi från ATG som Hasse Skarplöth presenterade igår, tror jag vi inom hästsporten får det mycket tungt framöver, tyvärr.
Ha det gott!
Björn