Redén berättar att han tack vare gamla reflexer från tiden som hockeymålvakt lyckades undvika en allvarlig skada.
– Jag hann på något sätt parera lite, det var mina gamla hockeyreflexer – gammal keeper, gammal ryggmärgsgrej. Det momentet gjorde att jag slapp ena hoven i huvudet. Annars hade jag inte suttit här och då hade jag varit ommöblerad.
”Lårkakan börjar lägga sig”
Redén konstaterar i Zetpodden, som sänds på YouTube och Travnet, att han haft tur.
– Lårkakan börjar lägga sig, jag är inte lika halt längre, säger han med ett leende.
Men händelsen har fått honom att fundera över säkerheten för kuskarna.
– Det är den risk vi tar när vi sitter bakom 500 kilo häst. Men vi måste kanske se över den här skyddsbågen som tar första smällen.
”Ska det behövas en till olycka?”
Racing manager Anders Malmrot konstaterar:
– Jag vet inte varför ST tar upp det som en säkerhetsfråga, säger Malmrot.
Redén menar att sporten inte får vänta tills det händer något riktigt allvarligt.
– Ska det behövas en till Peter Eriksson-olycka? Samtidigt tycker jag att sulkytillverkarna ska kunna vara delaktiga. Vagnarna kostar 50–100 000 kronor. Ska det vara så svårt att göra en båge till deras vagnar, som standard, som man kan ta på, av och ställa om?
Bakgrunden: dramat i Rättvik
Incidenten inträffade i samband med tävlingarna i Rättvik i fredags. Redén, som körde Loke Burge, hade precis vunnit lopp 1 när hästen plötsligt slog bakut efter målgång – ett ögonblick som fångades i livesändningen.


